RANCANGAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN(RPH)
Tarikh/ Hari : 11.10.2012
Masa : 11.15-12.15
Kelas
: 6 Bestari
Bil.
Pelajar : 20 orang
M/ Pelajara
: Pendidikan islam
Tajuk :
Perkara yang
membatalkan puasa
Objektif : Pada akhir pembelajaran murid akan dapat:
1. Menyatakan 11 perkara yang membatalkan puasa
2. Menghuraikan
4 perkara yang membatalkan puasa.
3. Menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan
perkara yang batal puasa
Pengetahuan Sedia Ada : Murid telah mengetahui konsep puasa dan rukun puasa
Kemahiran : Menyoal perkara yang membatalkan puasa
Menerangkan perkara yang membatalkan puasa
Konsep :
Memahami perkara batal
puasa.
Bahan :
1. Buku Teks
2. Lembaran Kerja
3. Kertas putih
Nilai :
1. Sentiasa mematuhi
peraturan puasa
2. Sentiasa menjaga kebersihan
dan kesihatan
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
(05 minit)
|
Nyanyi
Nasyid bulan islam.
|
1.Guru
bertanya khabar murid.
2. Guru
minta murid menyanyikan nasyid bulan islam dan kaitkan dengan tajuk
pengajaran
|
Memberi
respon terhadap pertanyaan guru.
Murid bernasyid
dengan
bersemangat.
|
Strategi:
Konstruktivisme
Penyoalan
seluruh kelas .
Penyoalan
secara individu
|
Perkembangan 2
(10 minit)
|
Senarai
perkara yang batal puasa contoh:
1.Makan
dan minum dengan sengaja
2.memasukkan
sesuatu dalam rongga badan
3 muntah
dengan sengaja
4.mabuk
atau pengsan sepanjang hari
5.Haid
6.Nifas
7.wiladah
8.bersalin
9.
Mengluarkan air mani dengan sengaja
10.Gila
11.Murtad
|
1.Mengutara
kan
persoalan utama:
Senaraikan
perkara yang membatalkan puasa
2. Guru
meminta murid membaca teks perkara batal puasa
3.Guru
mengedar lembaran kerja
secara
individu
.
|
1. Murid
memberi respon dan menyebut perkara batal puasa
2. Murid
bersoal jawab tentang perkara batal puasa .
Aktiviti pemulihan:
Latihtubi
menyebut perkara batal puasa.
|
Strategi:
Konstruktivisme
memahami, menyenarai tajuk utama
Nilai
berkeyakinan
Teknik
Tujukcara
demontrasi
|
Perkembangan
3
(10 minit)
|
Masalah
perkara yang berkaitan dengan puasa
|
1. Guru
minta murid untuk menjelaskan perkara tidak batal puasa
2. Guru
mengedarkan kertas untuk latihan kumpulan
|
1. Murid
menyebut sah atau batal masalah berkaitan batal puasa
2. Murid
menyebut huraian perkara batal puasa
3.Murid
menyenaraikan perkara batal puasa
4.Murid
meyebut perkara tidak batal puasa.
|
Strategi:
Perbincangan
kumpulan .
Sumber
pengajaran:
Lembaran
kerja
|
Penutup
(5 minit)
|
Senarai
perkara batal puasa
|
1.
Guru.minta murid baca semula perkara batal puasa
2.Guru
membimbing murid kenal pasti perkara tidak batal puasa
|
1. Murid
membaca semula perkara batal puasa
2.Murid
menyatakan hukum batal atau tidak batal puasa dalam sesuatu situasi
3.Murid
menjawab
soalan secara lisan sebagai pengukuhan.
|
Strategi:
Penyoalan
keseluruhan kelas
Sumber
pengajaran:
Kertas
putih
|
No comments:
Post a Comment